Allmänna villkor

Allmänna villkor Skrotens.se

Skroten Café och Skeppshandel AB Org. Nr 559204-7285 Startades som fysisk butik på Djurgården i Stockholm där vi funnits i 7 år. Vi finns nu Online med lager på Djurgården, med adress: Beckholmsvägen 14, 11521 Stockholm. Vill du hämta ut din order på plats göra byte/retur är du välkommen. Ring oss eller maila före och bestäm tid så vi är på plats. Telefonnummer 070-3808080 / webshop@skrotens.se

 

Så här handlar du

Det finns två sätt, lättast är att lägga det du vill handla i din varukorg och gå till kassan och välj betalsätt och tryck slutför köp. Du kan även logga in, skillnaden är att när du då handlat en gång behåller du ditt inlog och kan beställa om dina varor.

En vara markerad som beställningsvara eller 1-4 veckor behöver inte betyda att det är lång leveranstid då vissa skickas direkt från leverantören. Ett exempel på en sådan produkter är skrymmande varor som möbler och större båtdelar. Beställer du en beställningsvara med längre leveranstid kommer vi kontakta dig med mer exakt leveransdatum.

 

Betalningsvillkor

Vi har säker betalning med kort via Paypal. Du kan välja att betala med korten American Express, Mastercard och VISA.

Vill du betala via swish har vi Swishnummer 1232600492, Skroten Cafe och Skeppshandel AB.

 

Orderbekräftelse

När du lagt din order skickas en orderbekräftelse till den mailadress du angivit vid registreringen. Kontrollera att ordern är korrekt och vid eventuella felaktigheter kontakta butiken på webshop@skrotens.se eller ring oss på telefon 070-3808080. Vill du ändra eller avbeställa en order så kontakta oss så snart du kan. Efter lagd order skickas ditt vara inom 1-3 dagar. Saknas varan i lager meddelas du detta via e-post. Skroten Café och Skeppshandel reserverar sig för slutförsäljning, försening samt eventuella pris/lagerfel som kan uppstå.

 

Hämta i vårt showroom/butik:

 

Skroten Café och Skeppshandel
Beckholmsvägen 14
11521 Stockholm

Ring oss före så vi är på plats! Tel: 070-3808080, eller mail webshop@skrotens.se

 

Transport

Ordern packas & skickas med DHL från vårt lager på Djurgården eller direkt från vår leverantör. Ditt paket kommer då till ditt närmsta DHL ombud. Större produkter som till exempel möbler kommer direkt hem till dig. Du kommer bli kontaktad innan leverans för överenskommelse tidpunkt. Skulle leveranstiden bli längre av någon anledning meddelas du via telefon eller mail.

 

Försändelsen märks för att kunna spåras hela vägen till aktuell leveransadress. Vill du spåra din order från DHL gör du det på sök hos DHL För utlandsleveranser se DHL utlandsleveranser. Du får även ett mail med en spårningslänk från Unifaun för att hjälpa dig följa med din försändelse.

 

Frakt

Avhämtning i lagershop/Showroom på Djurgården: 0:-

 

Brev med Postnord 39:- (mindre artiklar)
Med DHL till utlämningsställe: 59:-
Skicka till företag DHL paket: 149:-
Skicka hem till dörren vid större försändelser/möbler 0:-
Skickas till dörren med avisering (normalt paket) 249:-
Shipping to other EU countries: 399:-
Postat /Sendt to Danmark 55:- (Sek)

 

Sök DHL utlandsleveranser
Spåra din sändning hos DHL
Länk till retursedel i paketet

 

Returer (läs snabbguiden här:)

Vi vill att du skall vara nöjd med din beställning, och ibland blir det inte som man tänkt sig. Du har därför 14 dagar öppet köp från den dag du tagit emot varan. Du får gärna ta upp och undersöka varan, om du använder den eller hanterar den på ett sätt som inte är nödvändigt, kan vi komma att kräva ersättning för varans värdeminskning. Kontakta oss alltid innan eventuell retur. Specialtillverkade, specialbeställda eller begagnade/”one off” produkter kan inte returneras.

Bifoga ordernummer eller följesedel så vi lätt kan se vems retur det gäller.

 

Returadress är:

Skroten Café och Skeppshandel AB
Beckholmsvägen 14
11521 Stockholm
E-mail: webshop@skrotens.se
Tel: 070-3808080

 

Skicka gärna i samma kartong du fick leveransen i,packa ordentligt! Du ansvarar för paketet tills vi fått det.

 

Valfritt att bifoga returblankett. Vår hanteringsprocess efter mottagandet av retur är normalt 3-5 arbetsdagar, vid högbelastning kan det ibland ta några dagar längre. Observera att vi har enligt lag 30 dagar på oss att fullfölja en återbetalning vid retur/reklamation.

 

Ångerrätten gäller inte vid köp av begagnade båtdelar eller vid köp av varor som är specialtillverkade efter dina anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel. Vid leverans från annat land kan extraavgifter tillkomma.

 

Returnerar du hela eller delar av din order returnerar vi hela beloppet EXKLUSIVE frakten. Du står själv för returfrakten och du återbetalas på samma sätt som du valt att betala. Vid byte betalar du själv fraktkostnaden. Returfrakten på större varor som möbler kan komma att bli högre än den frakten du betalat för leverans till dörr/företag, då denna inte är den faktiska fraktkostnaden. Kontakta oss om du har några funderingar så hjälper vi till med en lösning.

 

Ej uthämtat paket

Hämtar du inte ut ditt paket inom 14 dagar skickas det åter till oss, och därmed debiteras du 350 kr som motsvarar fraktavgift och hantering. Har du missat att hämta ut fler än tre beställningar reserverar vi oss för att stänga av ert kundnummer. Vid leverans från annat land kan extraavgifter tillkomma.

 

Garanti/Reklamation

Eventuella reklamationer eller garantiärenden måste meddelas via e-post på webshop@skrotens.se innan retur då det i vissa fall kan räcka med ett foto. Detta innebär att vi vill ha en korrespondens innan garantiärendet sätter igång. Vi svarar alltid så fort vi kan. Vi följer Konsumentköplagen och vill du läsa mer om vilka regler som gäller, besök www.konsumentverket.se.

 

Har du en fundering så kontakta oss gärna på webshop@skrotens.se eller 070-3808080.

 

Försäljning till minderåriga

På Skroten Café och Skeppshandel säljer vi inte till minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

För ångerrätt & distansavtal, se retur & bytespolicyn.

 

Övrigt

Vi reserverar oss också för fel utom vår kontroll, exempelvis force majeure.

 

Personuppgifter per den 25 maj 2018

Den 25 maj 2018 börjar en ny lag, GDPR att gälla. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter. Om du är intresserad ytterliggare så läs mer här: Datainspektionen

 

Vad är viktigt att ta med sig:
Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som du kan läsa mer om nedan. Syftet med en sådan behandling är för att kunna leverera din vara/order. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

 

De personuppgifter vi behandlar om dig kan [enligt punkterna nedan] komma att delas med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU. Skroten Café och Skeppshandel AB lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns i punkterna nedan.

 

Personuppgiftsansvarig är Josefin Arrenborg. Du har rätt att kontakta Skroten Café och skeppshandel om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta vårt dataskyddsombud på info@skrotens.se Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

 

1.1 Vad menas med personuppgifter?
Med personuppgifter menas all information som kan knytas till en enskild person.

 

1.2 Vilka uppgifter samlar vi in?
För att kunna hantera köp samt kundärenden lagrar vi följande uppgifter. För- och efternamn, adress, telefonnummer, email samt köphistorik.

 

1.3 Vilka uppgifter delas?
Nedan kan du hitta en redogörelse för vilka bolag vi delar information med samt varför vi gör det.

 

2.1 Betalväxel
När du genomför ett köp delas informationen med vår betalväxel PAYPAL som då också bär ansvar enligt GDPR för dina uppgifter. Det som sparas hos Skroten Café och Skeppshandel AB är för- och efternamn, adress, email, telefonnummer samt köpet. Informationen lagras för att kunna genomföra köpet och leveransen men också för att skydda dig mot bedrägeri samt eventuell garanti eller bokföringslag.

 

2.2 Fraktbolag
För att kunna leverera din beställning måste vi dela viss information med fraktbolaget som i dagsläget är DHL via UNIFAUN. Vi delar för- och efternamn samt adress för leverans. Email och/eller mobilnummer för avisering. I dagsläget använder vi nästan uteslutande DHL och i enstaka fall PostNord för leverans.

 

2.3 Marknadsföring
Idag gör Skroten Café och skeppshandel AB sin marknadsföring själva, skulle ett extern företag hjälpa oss med den tjänsten skulle vi eventuellt behöva dela information med en tredje part.

 

2.4 Nyhetsbrev
Om du är prenumererande på vårt nyhetsbrev så delas för- och efternamn samt email med vår e-posttjänsteleverantör. Vi sparar/delar för- och efternamn för att kunna göra utskicken mer personliga. Din information delas för att vi ska kunna använda tjänsten och på så sätt hålla dig uppdaterad med erbjudanden/information. I dagsläget använder vi Mailchimp för utskick. Den personuppgiftsansvarige som du kan vända dig till för frågor eller förändringar är Josefin Arrenborg på webshop@skrotens.se . Öppnar du inget av våra nyhetsbrev kommer du automatiskt plockas bort från listan inom en skälig tid.

 

3.1 Rätten att bli glömd
Du har när som helst rätt att raderas ur systemen (med vissa begränsningar, som bokföringslagen).

 

3.2 Ta del av lagrad information
Du har rätt att få ett utdrag av all information som vi har om dig hos oss.

 

Användning av cookies
En cookie är en textfil som lagras på din dator. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål och val. (Till exempel att varor sparas i varukorgen om du blir avbruten mitt i ditt köp och öppnar datorn vid ett senare tillfälle inom en skälig tid).

 

Du kan även när som helst välja att ta bort cookie-filer som har placerats hos dig. Om du inte vill tillåta cookies så kan du också neka detta. (Om du nekar lagring av cookies kan du istället göra din beställning via e-post till webshop@skrotens.se

 

Om du undrar över något kring detta, kontakta oss Webshop@skrotens.se

 

Tack för att du handlar hos skrotens.se